実践型リーダー育成講座 2025上期 修了レポート
BA3.0で”楽しい”から始めよう。
実践型リーダー育成講座 2025上期 修了レポート
港区立産業振興センターが主催し、Creative Guildではコミュニティ面をサポートしてきた「実践型リーダー育成講座」は、AIと人の協働による“学びの社会実装”をテーマに、2025年7月から10月にかけて全13回にわたり開催されました。27名の多様な参加者が集い、ブレンデッド・アクション・ラーニングの手法で、自らの価値観を探究し、AIと共に思考を磨き、実践を通じてリーダーシップを体現。前半で芽生えた“楽しい”という内発的モチベーションは、後半にかけて“学びを動かす力”として深化しました。とくに今回強調された「BA3.0」モデルは、個人・組織・社会がつながりながら進化を続ける新しい学習文化として、AI時代の人的資本経営を体現する実践モデルへと発展しています。




全13回のセッションは、「気づき → 探究 → 構造化 → 社会化 → 行動化」というステップで構成され、個人の内面変容から組織・社会への実践へと発展するデザインとなっています。前半では、“楽しい”を軸に自らの価値観を見つめ直し、内発的動機を再定義。中盤では、AIやシステム思考を活用しながら、複雑な課題を俯瞰的に捉え直す認知的変容を促しました。終盤にかけては、ストーリーテリングやビジョン形成、アクションデザインを通じて「自分の言葉で語り、他者と共に動くリーダーシップ」を体現する段階へと進化しました。
この一連のプロセスは、MITのU理論、キーガンの成人発達理論、野中郁次郎の知識創造理論(SECIモデル)をベースに、行動科学・組織開発・AI倫理などの最新知見を統合した“知と実践のラボ”として機能。また、マイクロラーニング(スキマ時間で行うeラーニング)やオンライン&対面によるハイブリッドセッション、そして個々人が取り組む課題を組み合わせ、AIによるサポート機能を充実させました。AIは「答えを出すツール」ではなく、「問いを磨くパートナー」として活用され、個人の省察と他者との共創を同時に支える存在となっています。さらに、こうした理論や技術だけでなく実践を最重要視。提供する知見も現場で試行しながら磨かれる“生きた知恵”であり、参加者自身も実践を通じて体験的に身につけていきました。
3か月にわたるプログラムを通じて、参加者には明確な“変化の螺旋”が生まれました。それは、個人の内省と気づきから始まり、関係性の質の変化を経て、社会への実践へとつながる三層的なプロセスです。まず個人の変化として、“やらされ感”からの脱却と、自らの意志で行動を設計する力が育ちました。内省が「反省」ではなく「未来をデザインする力」へと変わり、それは関係性にも波及しています。心理的安全性を築き、年齢・地域・所属の違いを越えて互いの挑戦を支え合う関係性を形成すると同時に、自らが職場や地域でその文化を再現する動きが広がっています。また、越境的なネットワークを通じて、地域プロジェクトや共創的なビジネスの芽が生まれ始めました。
こうした学びの中核にあるのが「BA3.0」という概念です。これは、一橋大学名誉教授・野中郁次郎氏のSECIモデルをベースとした、非同期・継続・越境という三つの原理を持つ“学びの社会OS”であり、個人の省察・組織の制度・社会の仕組みを有機的に結びつけるアプローチです。個人が省察し、行動を再設計することで組織が変わり、その変化が社会制度や地域文化に波及する——その循環を意図的に設計することで、学びは一過性のイベントではなく、“変化を生み出し続ける文化”として根づき始めています。そしてそこから見えたことは、「学ぶこと」こそが、未来をつくる最も人間的な行為であるという確信でした。
“楽しい”を起点に、自分を見つめ、仲間と語り合い、AIと共に問いを磨きながら進む。そのプロセスが、一人ひとりの内面からの気づきを生み出し、関係性を善き形で整え、社会にポジティブなインパクトをもたらしていきます。今回の「実践型リーダー育成講座」は、不確実な時代の中で、それでも前に進もうとするマインドという土台を築き、未来づくりの旅を始める場となりました。けれども本番はここからです。これからどんな“楽しい”未来づくりが、参加者それぞれのフィールドで展開されていくのか、どうぞご期待ください。
Start with “Fun” through BA3.0
Practical Leadership Development Program – 2025 Mid-Year Completion Report
The Practical Leadership Development Program, hosted by the Minato City Industrial Promotion Center and supported by Creative Guild as a community, was held from July to October 2025 under the theme of “social implementation of learning through human–AI collaboration.” Over the course of 13 sessions, 27 diverse participants explored their personal values, refined their thinking with AI, and embodied leadership through practice using a Blended Action Learning approach. The intrinsic motivation of “fun” that first emerged in the early stages deepened into a driving force for learning and action as the program progressed. Today, the BA3.0 model is evolving into a new learning culture in which individuals, organizations, and society grow together. It represents a living example of human capital management in the age of AI, where learning is not simply acquired but continuously enacted and shared.
Each of the 13 sessions followed a developmental flow—awareness → exploration → structuring → socialization → action—guiding participants from inner transformation to real-world application. In the early phase, participants revisited their personal values around the axis of fun, rediscovering their intrinsic motivation. In the middle phase, they employed systems thinking and AI to reframe complex issues from a broader perspective, cultivating cognitive flexibility. Toward the final phase, they practiced storytelling, vision design, and action planning—learning to “speak in their own words and move with others,” embodying authentic, collaborative leadership.
This entire process functioned as a laboratory of knowledge and practice, integrating insights from MIT’s Theory U, Robert Kegan’s Adult Development Theory, and Ikujiro Nonaka’s SECI Model of Knowledge Creation with contemporary studies in behavioral science, organizational development, and AI ethics. The program blended microlearning (short, on-demand e-learning), hybrid online and in-person sessions, and individualized challenges, all supported by AI. AI was not used as a tool for providing answers but as a partner for refining questions, supporting both personal reflection and collective co-creation. Equally important, the program valued practice over theory—treating knowledge as living wisdom refined through real-world experimentation. Participants themselves learned by doing, internalizing concepts through experience.
Over the three months, participants experienced a distinct “spiral of transformation.” This process began with personal reflection, developed through changes in relationships, and expanded into social action. On the individual level, participants shifted from a sense of obligation to self-directed action, turning reflection from a backward-looking review into a forward-looking design process. On the relational level, they cultivated psychological safety and mutual support across differences in age, region, and profession—building networks that extended beyond the program into their workplaces and communities. On the societal level, cross-sector collaboration began to spark new regional projects and co-creative business initiatives, as participants applied what they learned to real contexts.
At the core of this learning process lies the concept of BA3.0. Grounded in Professor Emeritus Ikujiro Nonaka’s SECI Model, BA3.0 embodies three key principles—synchronicity, continuity, and boundary-crossing—to serve as a social OS for learning. It connects personal reflection, organizational systems, and social frameworks into a coherent, evolving structure. When individuals reflect and redesign their actions, organizations change; when organizations change, those shifts ripple into social systems and local cultures. By intentionally designing this cycle, learning becomes more than a temporary event—it takes root as a culture that continuously generates change. Through this journey, one truth became evident: to learn is the most profoundly human act of creating the future.
Starting from fun—looking inward, engaging with peers, and refining questions alongside AI—participants cultivated insights from within, strengthened relationships, and generated positive impact in their communities. The Practical Leadership Development Program established the mindset foundation to step into an uncertain yet hopeful future and became a launchpad for the journey of co-creating what comes next. But this is only the beginning. We eagerly look forward to seeing how each participant will continue to shape fun-driven futures in their own fields and beyond.
この記事へのコメントはありません。