Creative Guild

”楽しい”から始めよう。

  1. HOME
  2. ブログ
  3. Guild名鑑
  4. Guild名鑑 No.138 高校生未来ラボ 小林 拓真さん

Guild名鑑 No.138 高校生未来ラボ 小林 拓真さん

学び方をリデザインしよう!
高校生みらいラボ 理事 小林 拓真さんの“問い”から始まる未来の探求
(The English version follows the Japanese text.)

港区を起点にいろんなところで働く・暮らす、楽しい時間を創りたい人たちによるコミュニティCreative Guild。このギルド名鑑ではそんなCreative Guildでつながったユニークな方々をご紹介しています。今回ご紹介するのは、一般社団法人 高校生みらいラボの理事 小林拓真さん。高校生の探究学習支援を通じて、「問いを持つこと」から始まる学び方のリデザインに挑んでいます。

Guild名鑑ファイルNo.138】高校生未来ラボ 小林 拓真さん

小林拓真さんが理事を務める一般社団法人高校生みらいラボは、高校生一人ひとりが自分の「やりたい」に気づき、それを行動に移せるよう支援しています。探究学習を軸に、教科書や教材の開発、合宿形式の実践プログラムの提供など、多角的なアプローチで学びの在り方を再構築。小林さん自身も日本の教育環境の変革の必要性を強く感じており、実際に数多くの高校と連携して、現場に寄り添いながら新しい可能性に挑戦し続けています。

そんな小林さんが大事にしていることは“問い”を立てること。それは新しい知識や経験を単純に与えられ、覚えるものにするのではなく、自分で気づき、考え、行動して、身につけていくための起点です。またその過程で不可欠となる対話も重要視。なぜなら異なる価値観をつないで信頼関係を結び、一人ひとりの自己肯定感を高め、自分の言動に責任をもって貢献的な挑戦を可能にするからです。そしてそれは確実に次の世代に繋がり、一人一人の豊かさや幸福感を再生産する社会に繋がっていきます。

これまでも日本の教育現場は詰込み型に偏り過ぎていることが指摘されています。個々人の内発的動機、つまり“やりたい”という想いを育み、自ら探究していくことが重要なのです。なぜなら変化が激しい現代社会において決まりきった答えは存在せず、意図をもって未来を創り出す力がより良い社会を築いていくために必要だからです。つまり、いま私たちは“学び方から学び直す”ことが求められているのです。

小林さんの取り組みはまさに、現代社会に必要な学び方を伝えるためのアクション。とくにその中で“問い”を起点に対話を重ねていくことは、まさに“やりたい”という想いから探究を重ね、自律的な成長を後押しすることにつながります。そして興味深いことに、これは高校生だけでなく、もちろん小中学生だけでもなく、大人にも必要なアプローチだということです。むしろ大人にこそ必要かもしれません。またCreative Guildの“楽しい”から始まる未来づくりも、実はこうした”学び方を学ぶ“ことが起点です。となれば、小林さんの姿にならいながら、年齢も立場も関係なく、ぜひこの時代に合った”学び方“を実現していきたいですね。そんなチャレンジの場、Creative Guildからも提供していきたいと思います!


Redesigning Learning
Exploring the Future Through Questions with Takuma Kobayashi, Director of High School Mirai Lab

Creative Guild is a community of people who live and work across different places, starting from Minato City, all driven by the desire to create joyful, meaningful moments. In this Guild Directory, we introduce unique individuals connected through the Creative Guild network. This time, we shine a spotlight on Takuma Kobayashi, Director of the nonprofit High School Mirai Labhttps://high-school-future-lab.studio.site/, who is leading efforts to redesign the way young people learn—starting from the power of a question.

At High School Mirai Lab, Kobayashi and his team support high school students in recognizing what they truly want and helping them take concrete steps toward it. Centered around “inquiry-based learning,” the organization is reinventing education through various methods—developing original textbooks and teaching materials, running intensive camp-style programs, and more. Kobayashi himself is deeply aware of the urgent need to transform Japan’s current educational landscape. That’s why he works closely with numerous high schools, always staying close to the front lines and exploring new possibilities.

At the heart of Kobayashi’s philosophy is the act of posing questions. Instead of passively receiving information and memorizing it, he believes learning should begin with noticing, thinking, acting, and internalizing through personal experience. He also places strong emphasis on dialogue—because it builds trust across differing values, strengthens self-esteem, and empowers individuals to take meaningful, responsible action. This process doesn’t stop with one person—it leads to intergenerational impact, contributing to a society where well-being and richness of life are continually re-created.

Japan’s education system has long been criticized for its overemphasis on rote memorization. What we need is an approach that fosters each person’s intrinsic motivation—their “I want to do this” spirit—and encourages self-directed inquiry. In a world of constant change, there are no fixed answers. What truly matters is the ability to envision the future with intention and create new paths forward. In this sense, it’s not just content we need to relearn—it’s the very way we learn that must be reimagined.

Kobayashi’s work is exactly that: a bold action to promote a way of learning that aligns with the demands of modern society. By starting from questions and engaging in dialogue, students deepen their inquiry and are supported in growing autonomously. And what’s fascinating is that this approach isn’t just for high schoolers—or even just for young students. It’s something adults need as well. In fact, it may be even more essential for adults.

At Creative Guild, we also believe that learning how to learn—from a place of joy and curiosity—is the foundation for creating a better future. That’s why we hope, by following Kobayashi’s example, people of all ages and backgrounds can discover new ways to learn that fit the times we live in. We at Creative Guild look forward to offering opportunities for exactly that kind of challenge and exploration.

  1. この記事へのコメントはありません。

  1. この記事へのトラックバックはありません。

CAPTCHA


関連記事